Ppoż. w zakładzie pracy

Każdy zakład pracy powinien zatwierdzić instrukcję bezpieczeństwa pożarowego i zaznajomić z nią wszystkich pracowników w firmie. W tworzeniu przepisów wewnętrznych dotyczących bezpieczeństwa pożarowego należy opierać się na zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy. Ppoż. w zakładzie pracy powinien kontrolować inspektor ppoż. Inspektor ochrony przeciwpożarowej doradza pracodawcy w sprawach związanych z przestrzeganiem wymogów techniczno-budowlanych, instalacyjnych, a także technologicznych. Na jego barkach spoczywa także doradztwo związane z wyposażeniem budynku w sprzęt ppoż. Co ważne, uprawnienia ppoż. inspektora, zobowiązują go do dokonywania także napraw i konserwacji np. gaśnic, opracowania procedur na wypadek akcji ratowniczej, zapoznania pracowników z przepisami, prowadzenia szkoleń wewnętrznych i kursu ppoż. oraz tym podobnych. Szkolenia przeciwpożarowe są obowiązkiem pracodawcy. Bhp i ppoż. to najważniejszy punkt szkoleniowy dla pracowników rozpoczynających pracę w nowym zakładzie pracy. Każdy pracodawca oraz właściciel budynku zobowiązany jest do przestrzegania przepisów przeciwpożarowych bhp i tym samym zapewnienia ochrony przeciwpożarowej. Dlatego też zgodnie z artykułem 4. ustęp 1. ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej pracodawca/właściciel budynku musi zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi, a także ustalić, w jaki sposób postępować w przypadku pożaru, klęski żywiołowej lub innych zagrożeń występujących miejscowo. Wszyscy pracownicy w ramach szkolenia BHP uzyskują podstawowe informacje w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.